2. radostinalassa
3. leonleonovpom2
4. kvg55
5. wonder
6. planinitenabulgaria
7. varg1
8. sparotok
9. mt46
10. hadjito
11. getmans1
12. deathmetalverses
13. stela50
14. samvoin
2. radostinalassa
3. lamb
4. vesonai
5. hadjito
6. manoelia
7. samvoin
8. bateico
9. mimogarcia
10. getmans1
Проучването на обителта "Св. Йоан Рилски" на Трапезица говори че е имало катастрофално земетресение в ХІV в. в Търновград
Ст.н.с. д-р Йордан Алексиев
Национален археологически институт с музей при БАН - филиал В. Търново
Една загадка предстои да бъде изяснена през това археологическо лято, ако имаме повечко късмет - каква е била съдбата на средновековния манастир "Св. Йоан Рилски" на Трапезица.
Манастирът се намира в югозападната част на Трапезица. Манастирската архитектура се развива около разкритата през 1900 г. при разкопките на Жорж Сьор църква щ 8. Тогава той разкрива и близката до нея църква щ 9. Навярно по това време е разкрита и част от манастирското крило. По-късно е установено, че църквата има дълга строителна история, свързана с добавянето на нови обеми и промени на архитектурния й план. Пръв, който свързва разкритата църква с мощите на св. Йоан Рилски, е проф. Никола Мавродинов, който използва сведенията в Житията на Рилския светец, и различи в нейния план три ясно четливи периода:
1) Малка еднокорабна църква, в която българският цар Иван Асен I пренася мощите на светеца от Средец в Търново през 1195 г. Според житието на светеца, написано от св. Евтимий, патриарх Търновски, "за по-голяма чест и утвърждаване на царството си да пренесе мощите на преподобния в своя преславен град Търнов... А той самият се устреми, та дойде спешно в своя царски град и започна да изгражда църква на името на светеца в преславния град Трапезица... И така като я осветиха, тържествено положиха в нея мощите на преподобния в 6703 (= 1195 г.)".
2) Поради голямата популярност на светеца сред столичното население много скоро се наложило малката църквица да бъде разширена. Това станало по следния начин - съборени са северната и западната стена на първата църква и от север е изградена нова църква, като на мястото на северната стена са поставени колони, които обединяват интериора на новата постройка. Новата църква има необичаен архитектурен план: с две апсиди и разширение в западна посока. Това дава основание на проф. Богдан Филов да я определи като "двойна", а Н. Мавродинов я нарича "църква с кораб и крило".
3) През този период се изгражда манастирът около църквата - изграждане на щ 9 на манастирска трапезария, която е перпендикулярна на надлъжната ос на щ 8. Прибавяне на втори притвор на щ 8, изграждането на галериите, които осигуряват връзката между църквата и трапезарията, голямата щерна (резервоар) с полуцилиндрично покритие по цялата дължина на северната стена на църквата.
Сведения за манастирското строителство има в Проложното житие на Йоан Рилски от Драгановия миней (от средата на XIII в.), към което време се отнася и изграждането на манастира.
Мощите на Рилския светец са останали в Търново до 1469 г., когато са върнати в Рилския манастир. Според "Разказа за пренасяне на мощите на Иван Рилски в Рила" от Владислав Граматик, когато процесията стигнала в манастира, "внесоха светеца в църквата и с големи почести и псалмопения и го положиха на мястото, което беше предварително подготвено за него в нея, в 6977 (= 1469 г.), индикт втори, 30 юни". Особено показателен е откъсът от съчинението на Владислав Граматик, неоспоримо доказателство за историческа памет у българите - "откакто бидоха пренесени свещените мощи на светеца от Средечката митрополия в Търново от българския цар Асен до тази година (годината на връщането на мощите в Рилския манастир - б.а.) има 274 години".
Въз основа на "разчитането" на архитектурния план на църквата и резултатите от археологическите проучвания може да се предложи следната датировка: първата църква е построена от цар Иван Асен I през 1195 г.; изграждане на двойната църква - най-късно до края на първата четвърт на XIII в.; изграждане на манастира - до средата на XIII в., тъй като според сведението в Проложното житие от Драгановия миней (средата на XIII в.) вече се споменава, че мощите на светеца са в "създадения за него манастир в Трапезица".
При археологическите проучвания през 2007 и 2008 г. бяха разкрити значителни части от манастирската архитектура, което дава възможност да се изяснят неговото устройство, планът и функционалността на отделните сгради. Манастирът има площ от около 5000 м2 и е един от най-големите проучени манастири не само в столицата, но и от Второто българско царство.
В югоизточната част се разкри солиден вход, който е имал две двукрили врати, затваряли масивен проход с полуцилиндрично покритие. От входа се е влизало в малък двор, затворен между църквата и трапезарията. Разкри се галерията, западно от трапезарията, стилобатът с 6 правоъгълни пилона, които са имали стенописна украса. В северната част на галерията се разкриха стъпала, чрез които се преодолява разликата в нивата с галерията от южната страна на манастирската църква (щ 8). Двете галерии са имали тухлен под, положен върху хоросанова подложка. При проучването се установи, че арките и пилоните са паднали в западна посока, най-вероятно в резултат на земетресение. При проучване на западната част на южната галерия също се разкриха нападали големи блокове от арки и пилони на стилобата.
Разкриха се напълно монашеското крило и три сгради, долепени до западната крепостна стена. Зидовете на манастирското крило са запазени на височина до 1,15-1,30 м при външния и 0,45-0,60 м при вътрешния зид. Зидовете са изградени от средноголеми обработени камъни на хоросанова спойка. Разкриха се малки входове към северния манастирски двор. Дебелината на зидовете е 0,65-0,70 м и дава възможност крилото да е било най-малко на два етажа. На северната, горна тераса, която е извън крилото, се разкриха 4 различни по големина помещения.
Голяма сграда (размери 14,50x6,20 м) се разкри, долепена до вътрешното лице на крепостната стена, като източният зид е със запазена височина до 3,50 м. Източната й фасада е разчленена посредством псевдоконструктивни ниши - пет, като средната е два пъти по-широка и в нея е оформен главният вход. Каменната зидария е от добре обработени каменни блокове, прошарени с три реда тухли и широка хоросанова фуга, т.е. носи белезите на "живописния стил" в архитектурата, характерен за църковната архитектура и представителните светски сгради през Второто българско царство. Вътре и пред сградата се намираха в голямо количество декоративна керамика (кръгли чашки със зелена глазура, които са обикаляли арките на нишите). Вътре сградата е имала стенописна украса - върху някои по-големи фрагменти личат изображения на очи, уста и брада, ръце, нимбове, части от дрехи, растителни мотиви и букви. Намират се и стенописи, запазени върху камъни и бигорови блокове. Независимо от фрагментирания характер стенописите са с много високо качество, за което сочат богатата колоритна гама и сигурният рисунък. Размерите, характерът на градежа и стенописната украса на интериора дават основание да определим сградата като седалище на игумена на манастира, т.е. игуменарна.
Цялата вътрешност на сградата е запълнена с големи късове от зидовете, арките и полуцилиндричния свод (камъни, тухлени пояси и бигорови блокове). При разчистване на разрушенията в сградата през 2008 г. се достигна до пласт от нападали тухли и много човешки кости, които лежат върху нивото на скалата, използвана за под на приземието. Разкритите скелети са с различна ориентация (не са ориентирани в посоката запад-изток), при повечето от тях костите не са в анатомичен порядък. Има скелети един върху друг (те са най-малко на две нива). Някои скелети лежат върху тухли, върху други има паднали тухли, т.е. те са в неестествени пози и положение. На място се проведе антропологическо изследване от сътрудници на Института по експериментална морфология и антропология при БАН (ИЕМА) с директор чл.-кор. Йордан Йорданов.
Според изследванията на колектива на д-р Бранимира Димитрова общият брой на разкритите скелети е 43. По възраст и пол се разпределят по следния начин:
Мъже (в средна възраст) 21
Жени 7
Неопределени 6
Деца (под 7 г.) 4
Деца (между 7 и 14 г.) 3
Юноши 2
Поне три от скелетите лежат "по очи". Предполага се, че част от тях са били на горния етаж и са паднали в приземието при нейното разрушаване (факт, който се обяснява с наличието на тухли под и над скелетите). Засега най-вероятното предположение е свързано със силно земетресение, което разрушило манастира. Жертва на това са и разкритите скелети в приземието на игуменарната. Трудно може да се определи кога е станало това трагично събитие. Тъй като никъде в манастира няма следи от разчиствания на разрушенията или някакви ремонтни работи, допуснах, че това е станало в първите десетилетия след падането на столицата през 1393 г. под османско владичество. След разкриването на скелетите допускам, че това би могло да е станало през 1393 г. В тази връзка нека си припомним написаното от Григорий Цамблак в "Похвално слово за Евтимий": "...и най-после превзе града, но не със своята сила, а като замлъкна божието предопределение" или "...и постигна той целта си, но не чрез сила, а защото божията воля допусна".
Дали в "божията воля" не е "закодирано" природното бедствие, подпомогнало падането на столичния Търнов?
През 2009 г. ще продължи проучването в манастира и пълното разкриване на скелетите в приземието. Ще продължи и съвместната работа със сътрудниците от ИЕМА при БАН, като се надявам и на сътрудничество с учените от академичния Институт по геофизика. С общите усилия на специалисти от различни области на научното знание тази загадка трябва да получи задоволително обяснение.
09.06.2009
var r=window.document.location.toString(); document.write("");Петрохан, Клисурски манастир
Обрадовски манастир Св. Мина
2. avangardi - Изкуство, наука, литература, музика, заняти
3. sensation - Мир свободной фантазии Вы настоящий любитель приключений.
4. mkalpakchiew.blog.bg
5. isoart - галерията на Искрен
6. Bogorodica
7. Иконописна работилница «Храм»
8. catholictradition Galleries
9. Света Гора (Атон/Афон)
10. Света Гора (Атон)
11. "ДВЕРИ НА ПРАВОСЛАВИЕТО".
12. Църковен вестник
13. tserkov
14. Мастерская «Храм»
15. иллюстрированный словарик связанным с иконописью
16. икон, мозаик, фресок, миниатюр, прорисей и переводов, упорядоченных по иконографии (изображения Спаса, Богоматери и различных святых, библейские и евангельские сюжеты и т. п.), иконописцам, иконописным школам, местоположению.
17. Официальный сайт Валаамского монастыря - Песнопения
18. Московский Иконописный Центр «Русская Икона»
19. aquarium
20. studio-art.kiev
21. postcardsavangard - Авторски поздравителни картички по различни поводи.
22. Светците-покровители
23. imen den
24. Килийни записки
25. мегавселена
26. календар