Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
29.11.2012 17:04 - Председателят на Комисия за защита на потребителите защити анонимността на банките-нарушители пред надделяващия обществен интерес и накърнените права на потреби
Автор: expose Категория: Новини   
Прочетен: 2746 Коментари: 0 Гласове:
2

Последна промяна: 29.11.2012 17:22

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
 До Административния ръководител -

Председател на Комисия за защита на потребителите


ЗАЯВЛЕНИЕ по чл.22 от ЗДОИ за допълване на обществена информация по

 

Заявление вх.№ ===== от 05.10.2012 г. по описа на КЗП, по което е предоставен ограничен достъп съгласно Заповед № ====/21.11.2012 г.. на Председателя на КЗП


УВАЖАЕМИ Г-н Председател на КЗП,

        С заявление вх.№ =====от 05.10.2012 г. по описа на КЗП поисках на основание Закона за достъп до обществена информация (ЗДОИ) да ми бъде предоставена информация относно следното:

І..В качеството ми на заинтересована страна, моля, на основание ЗДОИ да ми бъде предоставена информация под формата на писмена справка относно всички предприети от Комисия за защита на потребителите действия и издадени от Вас актове през периода 01.01.2012 г. – понастоящем, във връзка с извършената от КЗП проверка върху дейността на 25 банки в страната, цитирана от Вас в българските медии, в това число :

1.      Копие от протокола с констатираните закононарушения на банките в България, изготвен от КЗП  през 2012 г.

2.      Копие от протокола на проведеното съвещание на КЗП от 16.02.2012 г.

3.      Копие от становището и приложените към него документи, подадено от „УниКредит“ Булбанк АД , получено в КЗП на 29.06.2012 г.

4. Копие от становищата и приложените към тях документи, подадени от всички проверявани от КЗП банки в страната.

4.      Копие на Протокол 25/06.07.2012 г. на КЗП.


ІІ.Моля да ми бъде предоставен препис от всички протоколи и решения на Комисия за защита на потребителите, съгласно които КЗП обявява наличието на неравноправни клаузи в типовите договори и общите условия и/или констатира наличието на нелоялни банкови практики, прилагани от всички проверени от КЗП банки в страната, в това число Уникредит Булбанк АД, през периода 01.01.2012 г. – понастоящем.

ІІІ. Моля да ми бъде предоставен препис от всички актове, издадени от КЗП, с които се предприемат действия за реализиране на административно- наказателна отговорност срещу всички проверявани от КЗП банки в страната, в това число Уникредит Булбанк АД, включително протоколите на КЗП, в които се взема решение за предприемане на действия за реализиране на административно наказателна отговорност и издадените въз основа на тях наказателни постановления през периода 01.01.2012 г. – понастоящем.

ІV.Моля да ми бъде предоставен препис от всички протоколи и актове на КЗП през периода 01.01.2012 г. – понастоящем, в които се взема решение във връзка с предявяване на колективен иск срещу банките, които не са изпълнили предписанията на КЗП, с предмет на иска :обявяване нищожност на неравноправни клаузи от типовите договори и общи условия на същите банки, или за преустановяване на нелоялни банкови практики, констатирани от КЗП.

          С писмо изх.№ =====/21.11.2012 г. и Заповед № =====/21.11.2012 г. на председателя на КЗП ми бе предоставен ограничен достъп до поисканата информация.

            След запознаване с горецитираната информация, предоставена ми от Вас, установих следните пропуски и непълноти на предоставената информация :

           Констатирах изричен отказ на председателя на Комисия за защита на потребителите да предостави следната информация, изискана съгласно заявление за предоставяне на достъп до информация вх.№ ==== от 05.10.2012 г. по описа на КЗП :

1. По т.І от заявлението– налице е изричен отказ по т.1.1. и т.1.2. от заявлението по отношение на заличените данни на трети лица в три протокола на КЗП, които лица не са дали своето съгласие за предоставяне на пълен достъп до данните от същите протоколи от проведено заседание на КЗП : № 26/10.06.2012 г., № 07/16.02.2012 г. и № 25/06.07.2012 г.

Също така по т.І от заявлението е налице изричен отказ от предоставяне на данни по т.1.3. и 1.4 от заявлението, а именно отказан е достъпа до следната информация :

- 1.3. Копие от становището и приложените към него документи, подадено от „УниКредит“ Булбанк АД , получено в КЗП на 29.06.2012 г.

- 1.4. Копие от становищата и приложените към тях документи, подадени от всички проверявани от КЗП банки в страната.

2. По т.ІІ от заявлението– налице е изричен отказ по отношение на заличените данни на трети лица в седем протокола от проведено заседание на КЗП: № 33/04.09.2012 г., № 42/31.10.2012 г.; № 38/04.10.2012 г., № 36/24.09.2012 г., № 14/29.03.2012 г., № 35/20.09.2012 г., № 39/10.10.2012 г.

3. По т.ІІІ  от заявлението е налице мълчалив отказ от предоставяне на исканата информация, а именно : отказан е достъпа до предоставяне на преписи от всички актове, издадени от КЗП, с които се предприемат действия за реализиране на административно- наказателна отговорност срещу всички проверявани от КЗП банки в страната, в това число Уникредит Булбанк АД, включително протоколите на КЗП, в които се взема решение за предприемане на действия за реализиране на административно наказателна отговорност и издадените въз основа на тях наказателни постановления през периода 01.01.2012 г. – понастоящем.

        Мотивите за отказа не се съдържат в издадената Заповед № ====/21.11.012 г. на председателя на КЗП.

        Частично мотивите за отказа на Председателя по т.3 се съдържат в придружитено писмо изх.№ =====/21.11.2012 г.

       Доколкото заявената в т.3 от първото заявление за предоставяне на достъп обществена информация е много по-широка по обхват /не включва само неравноправните клаузи от типовите договори и общите условия на банките, но и всички останали закононарушения, извършени от страна на търговските банки, действащи на територията на Р.България през периода 01.01.2012 г. - понастоящем/, изисканата информация обхваща получаване на преписи от всички актове, издадени от КЗП, с които се предприемат действия за реализиране на административно- наказателна отговорност срещу всички проверявани от КЗП банки в страната, в това число Уникредит Булбанк АД, включително протоколите на КЗП, в които се взема решение за предприемане на действия за реализиране на административно наказателна отговорност и издадените въз основа на тях наказателни постановления през периода 01.01.2012 г. – понастоящем.

4.По т.ІV. от заявлението отговорът на председателя на КЗП се съдържа в придружитеното писмо изх.№ ====/21.11.2012 г., но не и в издадената заповед № =====/21.11.012 г. на председателя на КЗП.

     Считам, че изисканата със Заявление за достъп вх.№ === от 05.10.2012 г. по описа на КЗП обществена информация представлява случай на надделяващ обществен интерес, при който не следва да се изисква съгласие на третите лица – банки на основание чл.31, ал.5 от ЗДОИ.

       Изричният отказ на председателя на КЗП по отношение предоставянето в пълен обем на поисканата информация е постановен в нарушение разпоредбата на чл.31, ал.5 от ЗДОИ, която изключва изискването за предоставяне на съгласие на трети лица при наличието на надделяващ обществен интерес, като задължава председателят на КЗП служебно да следи за такъв надделяващ обществен интерес преди постановяване на своето решение по предоставяне/ респ. отказване на достъп до обществена информация.

    Предоставянето на пълна информация и документация по извършената проверка би удостоверило верността на волеизявления на КЗП, удостоверени в протоколите от проведените заседания, би разкрило по-детайлна информация относно извършената проверка и нейната законосъобразност, както и по отношение адекватността на предприетите санкции срещу констатираните нарушения. На второ място изисканата информация касае изключително широк кръг от адресати – практически всички кредитополучатели физически лица на територията на Република България, защитата на техните имуществени права и накърнени интереси, както и разкриването на евентуална правната възможност за последваща индивидуална защита, в това число чрез завеждане на осъдителни искове срещу конкретни банки поради констатирани от КЗП нарушения в дейността на същите, в това число поради наличието на обявени от КЗП неравноправни /нищожни/ клаузи от типовите договори и общи условия на конкретни банки, и поради извършените от същите банки неоснователни обогатявания чрез неправомерно удържани суми по всички договори за кредит, попадащи под общия знаменател. Ето защо от съществено значение е предоставянето на процесната информация в пълен обем, в това число с посочване имената на търговските банки, извършените от тях нарушения, констатираните неравноправни клаузи в техниите общи условия и договори, предприетите отстрана на КЗП действия по отстраняване на всички закононарушения на банките /в това число издадени наказателни постановления, предписания и т.н./, становищата на банките, предприетите от тях корекции или евентуалните откази да сесъобразят с част от предписанията на КЗП, в това число получаването на информация доколко предприетите от 25-те банки действия касаят само бъдещи кредитополучатели или ще се прилагат и стрямо заварените случаи /действащите договори за кредит, в които присъстват неравноправните клаузи и другите констатирани закононарушения/.

        На собствено основание изисканата информация е свързана с типови договори, общи условия и методика за изчисление на лихвата, които не представляват нито търговска тайна, нито друга защитена информация. Нещо повече, всички финансови институции са длъжни по силата на чл.58 от Закона да кредитните институции да обявяват своите условия за отпускане на кредити в публичното пространство по ясен, изчерпателен и разбираем за аудиторията начин. Контролната дейност, извършвана от КЗП, също не представлява защитена информация или търговска тайна по смисъла на закона, поради което считам, че КЗП не е длъжна, нито има правомощие да изиска съгласие на третите проверяваните лица преди предоставяне на информация за извършваните от КЗП проверки в рамките на нейните контролни правомощия. Превратното тълкуване на чл.31 от ЗДОИ в обратен смисъл би опорочило духа на Закона за достъп до обществена информация, тъй като на практика би изключило дейността на всички кнтролни органи и публични институции извън обсега на същия закон. Считам, че председателят на КЗП представлява задължен субект по смисъла на ЗДОИ.

       По смисъла на пар.1, т.5. от Допълнителните разпоредби на ЗДОИ : „Не представляват "производствена или търговска тайна" факти, информация, решения и данни, свързани със стопанска дейност, чието запазване в тайна е в интерес на правоимащите, но е налице надделяващ обществен интерес от разкриването й. До доказване на противното обществен интерес от разкриването е налице, когато тя:

а) дава възможност на гражданите да си съставят мнение и да участват в текущи дискусии;

 

б) улеснява прозрачността и отчетността на субектите по чл. 3, ал. 1 относно вземаните от тях решения;

 

 

в) гарантира законосъобразното и целесъобразното изпълнение на законовите задължения от субектите по чл. 3;

 

г) разкрива корупция и злоупотреба с власт, лошо управление на държавно или общинско имущество или други незаконосъобразни или нецелесъобразни действия или бездействия на административни органи и длъжностни лица в съответните администрации, с които се засягат държавни или обществени интереси, права или законни интереси на други лица;

д) опровергава разпространена недостоверна информация, засягаща значими обществени интереси;

6. "Надделяващ обществен интерес" е налице, когато чрез исканата информация се цели разкриване на корупция и на злоупотреба с власт, повишаване на прозрачността и отчетността на субектите по чл. 3.

 

          Със Заявление достъп до информация вх.№ ==== от 05.10.2012 г. по описа на КЗП бе изискана информация, която попада под всичките хипотези на пар.1, т.5 от ДР на ЗДОИ, в това число : „дава възможност на гражданите да си съставят мнение и да участват в текущи дискусии”, „улеснява прозрачността и отчетността на субектите по чл. 3, ал. 1 относно вземаните от тях решения”, „гарантира законосъобразното и целесъобразното изпълнение на законовите задължения от субектите по чл. 3”, „разкрива корупция и злоупотреба с власт, лошо управление на държавно или общинско имущество или други незаконосъобразни или нецелесъобразни действия или бездействия на административни органи и длъжностни лица в съответните администрации, с които се засягат държавни или обществени интереси, права или законни интереси на други лица”, „ опровергава разпространена недостоверна информация, засягаща значими обществени интереси”, „исканата информация се цели разкриване на корупция и на злоупотреба с власт, повишаване на прозрачността и отчетността на субектите по чл. 3.”

      Правото на достъп до обществена информация е право, предоставено в полза на заявителя да получи такава, а не ползващо административния орган - чл.4, чл.6, чл.7 и следващите от ЗДОИ. По тази причина той не е оправомощен да контролира какво точно да получи заявителят, като ограничи достъпа до информацията, освен в изрично предвидените в закона случаи. В случая председателят на КЗП или съответното лице по чл.28 ал.2 от ЗДОИ са били длъжни да се произнесат изрично с предвидения в ЗДОИ административен акт, като предоставят на заявителя цялата относима налична информация.

      В тази връзка моля да допълните предоставената ми информация с писмо изх.№ === /21.11.2012 г. и Заповед № ====/21.11.2012 г. , като на основание чл.22 от ЗДОИ ми предоставите следните документи, издадени и/или съхранявани при Вас :

1.Докладна записка № Ц-00-2256/10.09.2012 г. на КЗП ;

2.Докладна записка № Ц-01-783/17.10.2012 г.;

3.Решение № 11.1 от Протокол№ 40/18.10.2012 г.,

4.Докладна записка № Ц-00-2260/10.09.2012 г. На КЗП;

5.Докладна записка № Ц-00-2251/10.09.2012 г.;

6.Докладна записка № Ц-00-2257/10.09.2012 г.;

7.Докладна записка № Ц-00-2263/10.09.2012 г.;

8.Докладна записка №Ц-00-2252/10.09.2012 г.;

9.Докладна записка № Ц-00-2250/10.09.2012 г.;

10.Докладна записка № Ц-00-2272/10.09.2012 г.;

11.Докладна записка № Ц-00-2269/10.09.2012 г.;

12.Докладна записка № Ц-00-2266/10.09.2012 г.;

13.Докладна записка № Ц-00-2255/10.09.2012 г.;

14.Докладна записка № Ц-00-2267/10.09.2012 г.;

15.Докладна записка № Ц-00-2259/10.09.2012 г.;

16.Докладна записка № Ц-00-2268/10.09.2012 г.;

17.Докладна записка № Ц-00-2264/10.09.2012 г.;

18.Докладна записка № Ц-00-2271/10.09.2012 г.;

19.Докладна записка № Ц-00-2262/10.09.2012 г.;

20.Докладна записка № Ц-00-2258/10.09.2012 г.;

21.Докладна записка № Ц-00-2253/10.09.2012 г.;

22.Докладна записка № Ц-00-2261/10.09.2012 г.;

23.Докладна записка № Ц-00-2265/10.09.2012 г.;

24.Докладна записка № Ц-00-2270/10.09.2012 г.;

25.Докладна записка № Ц-00-2254/10.09.2012 г.;

26.Препоръка с писмо изх.№ Ц-00-2253/17.07.2012 г.;

27.Докладна записка № Ц-03-1884/05.07.2012 г.;

28.Докладна записка № Ц-00-2256/25.10.2012 г.;

29.Докладна записка № Ц-00-2265/24.09.2012 г.;

30.Препоръка с писмо изх.№ Ц-00-2265/17.07.2012 г.;

31.Докладна записка № Ц-01-136/15.02.2012 г.;

32.Докладна записка № Ц-00-2260/19.09.2012 г.;

33.Докладна записка № Ц-00-2258/20.09.2012 г.;

34.Препоръка с писмо изх.№Ц-00-2258/17.07.2012 г.;

35.Докладна записка № Ц-00-2254/04.10.2012 г.;

36.Препоръка с писмо изх.№ Ц-00-225417.07.2012 г.;

37.Докладна записка № Ц-00-2270/09.10.2012 г.;

38.Препоръка с писмо изх.№ Ц-00-2270/17.07.2012 г.;

39.Докладна записка № Ц-00-2269/10.09.2012 г.;

40.Докладна записка № Ц-01-512/06.07.2012 г.;

41.Докладна записка № Ц-01-515/06.07.2012 г.;

42.Докладна записка № Ц-01-527/06.07.2012 г.;

43.Докладна записка № Ц-01-525/06.07.2012 г.;

44.Докладна записка № Ц-01-516/06.07.2012 г.;

45.Докладна записка № Ц-01-530/06.07.2012 г.;

46.Докладна записка № Ц-01-514/06.07.2012 г.;

47.Докладна записка № Ц-01-517/06.07.2012 г.;

48.Докладна записка № Ц-01-520/06.07.2012 г.;

49.Докладна записка № Ц-01-511/06.07.2012 г.;

50.Докладна записка № Ц-01-519/06.07.2012 г.;

51.Докладна записка № Ц-01-513/06.07.2012 г.;

52.Докладна записка № Ц-01-528/06.07.2012 г.;

53.Докладна записка № Ц-01-521/06.07.2012 г.;

54.Докладна записка № Ц-01-518/06.07.2012 г.;

55.Докладна записка № Ц-01-526/06.07.2012 г.;

56.Докладна записка № Ц-01-524/06.07.2012 г.;

57.Докладна записка № Ц-01-510/06.07.2012 г.;

58.Докладна записка № Ц-01-508/06.07.2012 г.;

59.Докладна записка № Ц-01-523/06.07.2012 г.;

60.Докладна записка № Ц-01-509/06.07.2012 г.;

61.Докладна записка № Ц-01-522/06.07.2012 г.;

62.Докладна записка № Ц-01-529/06.07.2012 г.;

63.Докладна записка № Ц-01-507/06.07.2012 г.;

64. Постановен от председатeля или от колективен орган на КЗП писмен акт, съгласно който се се обсъжда въпроса дали изисканата процесна информация попада под хипотезата на чл.31, ал.5 от ЗДОИ, т.е. дали същата информация представлява случай на надделяващ обществен интерес, както и колко от 25-те банки са дали своето съгласие, колко са отказали, колко от тях не са отговорили в изрично предоставения им от КЗП срок за отговор, както и актът на председателя или колективния орган на КЗП, в който те определят в запитванията до банките някакъв срок за отговор от тяхна страна;

65. Изпратените от КЗП запитвания до 25-те банки за получаване на съгласие по предоставяне на достъп до процесната информация;

66. Преписи от всички отговори, получени от запитаните банки , с които те изразяват своето становище по предоставяне на съгласие или изричен отказ за предоставяне на информация по процесното заявление, с цел прецека основателността на техните аргументи и съпоставката им спрямо надделяващия обществен интерес.

67.Допълване на предоставената информация по т.1 от първоначалното заявление по отношение предоставяне на информация относно заличените данни на трети лица в следните три протокола на КЗП № 26/10.06.2012 г., № 07/16.02.2012 г. и № 25/06.07.2012 г., т.е. предоставяне на преписи от цитираните три протокола в автентичен вид без заличавания и корекции от Ваша страна.

68. Допълване на предоставената информация по т.1 от първоначалното заявление по отношение предоставяне на данни по т.1.3. и 1.4 от заявлението :

- 1.3. Копие от становището и приложените към него документи, подадено от „УниКредит“ Булбанк АД , получено в КЗП на 29.06.2012 г.

- 1.4. Копие от становищата и приложените към тях документи, подадени от всички проверявани от КЗП банки в страната.

69. Допълване на предоставената информация по т.2 от първоначалното заявление по отношение предоставянето на информация относно заличените данни на трети лица в седем протокола от проведено заседание на КЗП: № 33/04.09.2012 г., № 42/31.10.2012 г.; № 38/04.10.2012 г., № 36/24.09.2012 г., № 14/29.03.2012 г., № 35/20.09.2012 г., № 39/10.10.2012 г., т.е. предоставяне на преписи от цитираните седем протокола в автентичен вид без заличавания и корекции от Ваша страна.

70. Допълване на предоставената информация по т.3 от първоначалното заявление, а именно : предоставяне на преписи от всички актове, издадени от КЗП, с които се предприемат действия за реализиране на административно- наказателна отговорност срещу всички проверявани от КЗП банки в страната, в това число Уникредит Булбанк АД, включително протоколите на КЗП, в които се взема решение за предприемане на действия за реализиране на административно наказателна отговорност и издадените въз основа на тях наказателни постановления през периода 01.01.2012 г. – понастоящем.

            Моля посочената по-горе информация да ми бъде изпратена на хартиен носител на следния адрес: --------------------------------, получател : -------------------------, както и на следния имейл адрес : -------------------------------------------------

        Поисканата от мен информация е определена точно както по съдържание, така и по вид, характер, произход, обхват и местонахождение. Моля да имате впредвид обстоятелството, че на основание чл.22 от ЗДОИ НЕ ДЪЛЖА заплащане на държавна такса за получаване на ДОПЪЛВАЩАТА информация, поискана съгласно настоящото заявление.

 

(Чл. 22. от ЗДОИ - Не се заплащат допълнителните разходи за поправяне и/или допълване на предоставената обществена информация в случаите, когато тя е неточна или непълна и това е поискано мотивирано от заявителя.).


С уважение: ................................................   

 



Тагове:   новини политика,


Гласувай:
2



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: expose
Категория: Новини
Прочетен: 557667
Постинги: 114
Коментари: 123
Гласове: 233
Спечели и ти от своя блог!
Блогрол
1. Омбудсманът призова Дянков да защити клиентите от банките
2. Нарушения в реклами и договори за потребителски кредити според Комисия за защита на потребителите
3. Неравноправни клаузи в Общите условия на „Юробанк И Еф Джи България” АД
4. Неравноправни клаузи в общите условия за кредитиране на „ПроКредитБанк” АД
5. Омбудсмана на Република България: Абсурд е за 5 лв. такса да плащаме 6 лв. на банката
6. ПОДАВАНЕ НА ПРИЛОЖЕНИЕ № 1 КЪМ ПЕТИЦИЯ ЗА ДЪРЖАВНИТЕ ТАКСИ
7. И банките имат слаби места - интервю с адв.Десислава Димитрова
8. Осъдих ЦКБ за незаконна лихва
9. Лихвите в България - удобно (не)зависими...когато рискът пада... те продължават да се качват
10. Препоръка на Съвета от 12 юли 2011 година относно Националната програма за реформи на България от 2011 г.
11. Отворено писмо: Ако законът беше ясен, дали хиляди майки биха го нарушили?
12. Списък на спечелените дела срещу банки в България
13. Омбудсманът сезира КС за противоконституционност на чл. 417, т.2 от ГПК
14. Осъдени банки поради незаконосъобразно повишени лихви по ипотечни кредити
15. КОНСТАНТИН ПЕНЧЕВ ПРЕД БЛИЦ: ПОТРЕСЕН СЪМ, ШЕФЪТ НА БНБ ОЧЕВИДНО НЕ ПОЗНАВА КОНСТИТУЦИЯТА
16. Още 4 банки разследвани за манипулиране на лихви
17. ЕС предлага манипулирането на лихви да се криминализира
18. Скандалът с лихвите се разраства
19. За тези, които пропуснаха предаването "Имат ли равни права банките и клиентите : http://www.btv.bg/shows/lice-v-lice/videos/video/1515421224-Imat_li_ravni_prava_bankite_i_klientite.html .
20. Русенец осъди "Уникредит" на 2 инстанции, банката му дължи надвзети пари
21. Любомир Христов: Банковият лобизъм в парламента е зараза с предсмъртни размери
22. Експерти: Седем мерки спират банките да крадат клиентите си